Morfa Bohatera

03 sierpnia 2025

Co to jest morfa?

 

Morfa to charakter, rodzaj, forma. To coś, co odróżnia krainę od krainy, bóstwo od bóstwa i człowieka od człowieka. Tak jak bóg wiatru będzie się różnił od bogini przyrody, a bezkresne stepy będą miały inny charakter niż pierwotna puszcza, tak samo ich mieszkańcy - nomad ze stepów i łowca z puszczy będą się od siebie różnić nie tylko wyglądem i kulturą, ale również statystykami i predyspozycjami. Dlatego wybór morfy jest kluczowym wyborem podczas tworzenia postaci do gry w Wyniesione Ziemie. Wybierając morfę wybierasz jednocześnie: wygląd postaci, krainę jej pochodzenia, religię i kulturę, w której została wychowana, kluczowe mechanicznie cechy i biegłości oraz przede wszystkim - sposób w jaki będzie postrzegana. Albowiem mimo, że w mechanice Wyniesionych Ziem nie ma czegoś takiego jak profesje czy klasy postaci, to wszyscy wiedzą, że najlepszymi jeźdźcami świata są sciterowie, a najlepszymi łucznikami - slevianie. 

 

Dlaczego tak jest? 

 

Historia Wyniesionych Ziem nie zna wielkich wędrówek ludów, mieszania się kultur, a do czasów lumeńskich nie znała nawet podbojów. Poszczególne ludy żyły pod opieką swoich bóstw w swoich krainach, zgodnie z odwiecznymi obyczajami i przede wszystkim - w zgodzie ze swoją naturą, będącą jednocześnie odzwierciedleniem natury danego bóstwa i natury danej krainy - czyli właśnie morfą. 

 

Ludzie czy nieludzie?

 

Mieszkańcy Antarktydy są niscy, niezwykle krzepcy i nazywani krasnoludami. W dżunglach Madomu żyją obdarzeni kłami, pazurami i ogonami felisi. Z kolei w Ignis mieszkają ludzie dystyngowani i mądrzy, a ze stepów Sciterii pochodzą niewysocy, ruchliwi i nieokrzesani nomadzi. Którzy z nich są ludźmi? Wszyscy. Na Wyniesionych Ziemiach nie mówi się o ludziach i nieludziach, tylko o różnych morfach. Czy ludzie morfy krasnoludzkiej powinni być uważani za bardziej nieludzkich od zadufanych w sobie ignisów czy wkurzających sciterów tylko dlatego, że są od nich szersi i bardziej honorowi? Nie. Wszyscy są ludźmi, choć niektórych można lubić bardziej, a innych mniej. Sprawę komplikują nieco nothusi... Cóż, jeżeli jesteś przedstawicielem morfy stworzonej przez jednego z Wielkich Czarnoksiężników, możesz się spodziewać co najmniej kilku nieprzyjaznych spojrzeń czy komentarzy.

 

Tak naprawdę za człowieka w sensie istoty nie posiadającej żadnych wyraźnych cech morfowych może się uważać wyłącznie lumeńczyk - lumeńczycy to istniejący od jakiegoś tysiąca lat wyspiarski lud, będący mieszaniną wszystkich morf. Oni teoretycznie mogliby traktować inne morfy jako nieludzi, w praktyce jednak trudno gardzić kimś, od kogo się pochodzi. To raczej lumeńczycy, jako mieszańcy, po których nie wiadomo czego się spodziewać, bywają traktowani z nieufnością i podejrzliwością. W każdym razie, jeżeli nie chcesz by twoja postać dysponowała jednoznacznie jakimiś predyspozycjami, jeżeli chcesz ją zrobić od zera sam - wybierz lumeńczyka. 

 

Do dzieła!

 

Zapraszamy do zapoznania się ze skrótowymi opisami grywalnych morf Wyniesionych Ziem. W opisie skupiono się na kwestiach mechanicznych, czyli cechach, biegłościach i predyspozycjach do łask.  Więcej informacji o poszczególnych morfach będzie można znaleźć w opisach krain - jeżeli zdecydujesz się na którąś z morf, przeczytanie opisu jej krainy powinno zwiększyć frajdę z odgrywania wybranej postaci. Poniższe opisy niech posłużą jako inspiracja do dokładniejszego zapoznania się z daną morfą:

 

 

Uwaga: opisy poszczególnych morf będą publikowane sukcesywnie. Jeżeli po kliknięciu w nazwę morfy z powyższej listy nic się nie dzieje - cierpliwości... o każdej aktualizacji będziemy informować w:

Odgłosach z piwnicy

 

Komentarze:

Zapraszamy na forum

Wyniesione

Ziemie

RPG

Bo prawdziwa strona musi mieć pochodnie... i czaszki...

- z tradycji Pafhammera

 

Zaprojektowane i prowadzone przez piwnicznych amatorów!

Kontakt:

piwnica@wyniesioneziemie.pl

wyniesioneziemie.fora.pl

 

          - nieoficjalny fanpejdż WuZetów