Atlas 
Wyniesionych Ziem

16 listopada 2025

Czas na zapowiedź kolejnego tomu Podstawki, w którym będzie opisany świat Wyniesionych Ziem. Atlas Wyniesionych Ziem, bo o nim tu mowa, to miejsce gdzie zarówno MG jak i Gracze mogą odnaleźć zbiór fluffowych informacji. To nie tylko mapy znanego świata, ale również opis tego co się na nich znajduje. Wszystko to, co MG potrzebne do stworzenia fundamentów ciekawej historii oraz to, co może zainspirować Graczy do tworzenia swoich bohaterów.

 

Zobaczmy na jego spis treści:

  • Mapy

  • Opisy krain:

    • Pangea

      • Acerbia

        • Kelmadon

      • Clivia

      • Góry Gigantów

      • Góry Kratog

      • Kehia

      • Sciteria

      • Sephia

      • Slevia

        • Panslevia

        • Madon

    • Zamorskie Krainy

      • Ignis

      • Lumeqia

      • Pirackie Wyspy

      • Wyspy Pajęczyn

      • Yarklandis

        • Świątynia Wielkiej Wody

    • Antarktyda

      • Bely-Baryer

      • Skam-Kazg

      • Uran-Zen

        • Kaz-Truba

      • Vulkan-Zen

    • Czeluść

    • Oceany

      • Bezmiar Spokojny

      • Bezmiar Sztormów

      • Gadzie Wody

      • Lodowy Ocean

  • Historia powszechna Wyniesionych Ziem

  • Czas i kalendarz

 

Jak widać, na Atlas składa się nie tylko opis poszczególnych kran Pangei, Zamorskich Krain i Antarktydy. Wyniesione Ziemie to również wielkie oceany oraz to, co pod ziemią, czyli Czeluść zamieszkała przez przedziwne kreatury. Dla pełni obrazu znanego świata jest miejsce również na historię tych krain. A skoro historia, to trzeba wiedzieć również o tym, jak płynie czas na Wyniesionych Ziemiach (ile dni ma rok czy miesiąc, kiedy przypada pierwszy dzień lata czy zimy - i inne takie kwestie).

 

Jednak większość Atlasu to opis krain, ich fauny i flory oraz charakterystyka ich mieszkańców. Można tam znaleźć informacje na temat:

  • klimatu: czyli o tym, wyglądają kwestie pogodowe, z wyszczególnieniem wszystkich pięciu (tak, to nie pomyłka) pór roku;
  • geografii: gdzie opisane będą pasma górskie, wzgórza i równiny, tereny pokryte gęstymi lasami i dżunglami, jak i pustkowia, rzeki i pustynie oraz inne cuda natury znanego świata; czyli wszystko to, co pozwoli lepiej umiejscowić przygody postaci i fabułę sesyjnych wydarzeń;
  • polityki i władzy: w krainach gdzie żyją ludzie tworzą się struktury władzy i czy będzie to prosta plemienna organizacja Slevii czy zagmatwane meandry polityki Ignis - ktoś uważa się za władcę danej krainy (słusznie czy nie, to już całkiem inna kwestia); jednak nie chodzi tu tylko o ludzi - kratogi czy potwory zamieszkujące Góry Gigantów również tworzą swoją hierarchię władzy; tu również znajdzie się opis najważniejszych miast i osad, które nierozerwalnie związane są z polityką i władzą;
  • społeczeństwo: dopełnieniem obrazu krainy są rzecz jasna społeczności zamieszkujące daną krainę i to, na jakich zasadach operują; to również opis kultur poszczególnych ludów; znajdą się tu takie zagadnienia jak: etyka i moralność; rodzina i małżeństwo; 
  • gospodarka: czyli najważniejsze informacje o ekonomii danej krainy, w tym to, jakie towary są znane i poszukiwane przez mieszkańców innych regionów znanego świata oraz to, co najczęściej jest sprowadzane z zewnątrz; informacje tu zawarte będą bazą dla MG do ewentualnego modyfikowania cen podanych w "Katalogu ekwipunku";
  • historia: gdzie znajdzie się opis tego, jak kształtowały się losy krainy w poszczególnych okresach przeszłości.

 

Pamiętajmy jednak, że na Wyniesionych Ziemiach każda kraina - morfa, jest domeną różnych bóstw. Dlatego właśnie w Atlasie opisane będą bóstwa tego uniwersum, gdyż nie można w pełni zrozumieć wyglądu krainy i jej klimatu oraz zamieszkujących ją ludzi bez opisu jej bóstwa i religii. Również i w tym aspekcie przyjęty będzie pewien schemat opisu; mianowicie:

  • wierzenia: czyli krótka charakterystyka opisująca takie aspekty jak stworzenie świata i człowieka;
  • bóstwa i kapłani: tu, poza opisem poszczególnego bóstwa czy całego panteonu, znajdą się informacje odnośnie struktur kultu, wyglądu i budowy typowych świątyń, czy charakterystyka kapłanów (z ich szatami, mocami, itd.);
  • zagadnienia kulturowe: gdzie będzie można znaleźć charakterystykę etyki i moralności poszczególnych religii, to jak podchodzą do śmierci i zaświatów.

 

Jak widać, zakres informacji o świecie, zebranych w Atlasie Wyniesionych Ziem, jest dosyć szeroki. Należy pamiętać, że nie stanowi to całości opisu poszczególnych krain czy świata. Opisy morf przy tworzeniu bohatera, czy opis dziedzin magii to również miejsca, gdzie możecie natrafić na wiele fluffowych wzmianek o znanym świecie. Atlas to po prostu swego rodzaju kompendium wiedzy.

 

A już niedługo, pierwsze opisy krain!

Cierpliwości...

 

Komentarze:

zapraszamy na forum

Wyniesione

Ziemie

RPG

Bo prawdziwa strona musi mieć pochodnie... i czaszki...

- z tradycji Pafhammera

 

Zaprojektowane i prowadzone przez piwnicznych amatorów!

Kontakt:

piwnica@wyniesioneziemie.pl

wyniesioneziemie.fora.pl

 

          - nieoficjalny fanpejdż WuZetów