Marynistyczne motywy

28 lipca 2025

Patrząc na mapę znanego świata Wyniesionych Ziem nie sposób nie zauważyć, że morza i oceany stanowią sporą cześć. Dlatego nic dziwnego, że warto coś o nich wiedzieć, tym bardziej, że widok statków i łodzi nie należy do rzadkości (skoro są Pirackie Wyspy, to i muszą być piraci oraz ich ofiary). Do tego jeszcze wiatr i fale to nie wszystko, z czym przyjdzie się zmierzyć w trakcie rejsu po morzach i oceanach znanego świata.

 

Środowisko oceaniczne jest obce i wrogie dla mieszkańców Wyniesionych Ziem. Ta inność objawia się również w świecie eterycznym - duchowym, gdyż oceany stanowią eteryczną próżnię. Mówiąc wprost, magia nie działa pod morską wodą; magiczne przedmioty tracą swoje właściwości na czas zanurzenia, mag nie rzuci żadnego czaru czy zaklęcia. Woda morska nie posiada w sobie żadnych duchów, przez co powoduje wyizolowanie, co nawet może doprowadzić do szaleństwa. Nawet picie wody oceanicznej może doprowadzić do śmierci przez odwodnienie, a wcześniej nawet do szaleństwa. Kehici wierzą, że woda morska odstrasza wampiry.

 

Oceaniczna fauna i flora: obcość oceanicznego życia jest widoczna przede wszystkim w formie, jaką przyjmuje. Według wielu eteryków, forma ta wynika z dostosowania się życia do istnienia w próżni duchowej. Jednym z charakterystycznych elementów tej formy są różnego rodzaju wypustki czy szponiasto kolcowate narośla oraz bogactwo kolorów. Wszystko to jakby wręcz krzyczało "nie dotykaj mnie!". Dlatego niech nie dziwi, że nawet spożywanie zwierząt i roślin oceanicznych prowadzi do zatrucia pokarmowego, a nawet poważniejszych skutków. Dodatkowo może również doprowadzić do szaleństwa.

 

Potwory morskie: w oceanach żyją istoty określane potworami morskimi, których różnorodność, jak i w przypadku samych gadoludzi, nie zna granic. Jednak te najbardziej powszechne z nich, znane mogą być z legend i opowieści komuś, kto nawet nie widział portu oceanicznego z daleka. Są to polujące na okręty krakeny, pożerające marynarzy rekiny, ogromne węże morskie czy przerażające lewiatany.

 

Wiry: marynarze opowiadają o przemierzających oceany wirach, co do których natury krążą najprzeróżniejsze legendy. Mają różne rozmiary i zaobserwowano, że im większy wir, tym wolniej się przemieszcza po ocenie. Zaobserwowano również, że im dalej od stałego lądu, tym rozmiar wirów staje się większy. Wiry potrafią być zagrożeniem zarówno dla płynącego człowieka, łódki czy okrętu, a nawet i dla całej floty.

 

Izolacja duchowa: fakt próżni duchowej w wodzie oceanicznej wykorzystywany jest przez wielu eteryków i wyniesionych do różnej maści eksperymentów magicznych. Dzięki temu możliwe jest wyizolowanie określonego fragmentu eteru (jednego ducha lub jakichś połączeń) lub prowadzenie badań w izolowanym środowisku, bez wpływów całości eteru. 

  • izolatory duchowe: to różnej maści i rozmiarów urządzenia budowane na zasadzie “termosu”, który wykorzystuje wodę morską; często ich wnętrza pokryte są magicznymi znakami.

 

Sól oceaniczna: uzyskiwana z odparowania wody oceanicznej nie jest wykorzystywana spożywczo. Jednak znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach magii, dzięki swoim wyjątkowym interakcjom eterycznym z inną materią. W zależności od eksperymentu i dziedziny magii, może być katalizatorem jakieś reakcji lub pełnić funkcję izolujące. W powszechnej opinii sól oceaniczna ma właściwości odpędzające złe duchy i demony.

 

Żegluga

Mimo tych wszystkich zagrożeń ludzie żeglują. Nauczyli się radzić z wieloma czającymi się pod i na powierzchni oceanów zagrożeniami. Wiele obserwacji wzbogaciło wiedzę, która również pozwala przeżyć w tym obcym i wrogim środowisku. Żegluga oceaniczna na Wyniesionych Ziemiach jest o tyle charakterystyczna, że trzyma się głównie pobliża stałych lądów. Głównym powodem jest fakt, że potwory morskie są o wiele rzadziej spotykane w okolicach około 500 km od stałego lądu, niż na otwartym oceanie. Powyżej tej granicy krakeny czy wieloryby stają się poniekąd codziennością, szczególnie ze zwiększaniem dystansu od stałego lądu.

 

Dlatego tak ważna jest funkcja żeglarza na bocianim gnieździe, który wypatruje nie tylko potworów morskich, ale i wirów. Do tego regularnie przeprowadza się “garotowanie” statku, które polega na sprawdzeniu, czy nie ma żadnych gadoludzi próbujących dostać się do okrętu od dołu. I nie chodzi tutaj nawet o potwory morskie, piranie czy aquarany. Zagrożeniem bywają różnej maści oceaniczne skorupiaki i inne pływające głębinowe maszkary. Proces czyszczenia odbywa się na niektórych okrętach w sposób zmechanizowany. Ale na wielu statkach stosuje się dawniejsze metody polegające na przekładaniu pod kilem odpowiednio spreparowanych lin czy łańcuchów z doczepionymi hakami i innymi ostrymi zaczepami.

 

Cykl oceaniczny: to określenie na przepłyniecie całego morskiego szlaku i powrót do portu, z którego się wypłynęło. Taki cykl trwa średnio rok, choć jeśli bardzo zależy kapitanowi na czasie, to może ten czas zmniejszyć o półtora miesiąca, a nawet i więcej (przy pomyślnych wiatrach). Ta pętla rozciąga się pomiędzy portami Pangei przez Ignis, port Yarklandis i Lumenport, by znowu wyruszyć na północ do Gravelok i dalej do kontynentalnych portów. 

 

Żeglarze: przez swoje życie w tym obcym i wrogim środowisku, żeglarze wykształcili swoją własną kulturę, która przekroczyła granice morf. Traktowani są jako dziwacy i poniekąd szaleńcy, po których nie wiadomo czego można się spodziewać. Wszyscy traktują żeglarzy jako obcych, którzy wytworzyli swoją własną brać, z niepisaną strukturą i zasadami, a nawet swoimi pieśniami - szantami. Być może dlatego marynarze dosyć często do reszty ludzi odnoszą się dosyć pogardliwie, nazywając ich szczurami lądowym. Żeglarza na Wyniesionych Ziemiach można poznać po krzykliwym, kolorowym stroju, tatuażach (najczęściej z motywem kotwicy) i tym, że na lądzie z reguły korzysta z życia, co może skoczyć się konfliktem z prawem, z którego wyjściem jest z reguły dla marynarza kolejny niebezpieczny rejs.

 

Porty oceaniczne: ze względu na wymienione wcześniej zagrożenia, porty oceaniczne na Wyniesionych Ziemiach mają pewną dodatkową cechę. Przy większych portach budowany jest specjalny system zapór i śluz, które służą do odseparowania portu i nabrzeża od reszty oceanu. Aktywność takich portów przyciąga gadoludzi. Mniejsze porty buduje się w zatokach bardziej “zamkniętych”, które zwiększają możliwość kontroli wód w porcie.

 

A już niedługo... opis oceanów Wyniesionych Ziem i kolejne żeglarskie ciekawostki...

 

Komentarze:

zapraszamy na forum

Wyniesione

Ziemie

RPG

Bo prawdziwa strona musi mieć pochodnie... i czaszki...

- z tradycji Pafhammera

 

Zaprojektowane i prowadzone przez piwnicznych amatorów!

Kontakt:

piwnica@wyniesioneziemie.pl

wyniesioneziemie.fora.pl

 

          - nieoficjalny fanpejdż WuZetów